Foto: Veronika Kameníková

Článek

5 důvodů, proč byste si měly udělat vlastní web

Veronika Kameníková
Napsala
Veronika Kameníková

Začínala běháním po zahradě s maličkým kompaktem, aby měla fotky do školního fotokroužku. O pár let později googlila, jak probíhá svatba, když měla svou první nafotit. Při studiu žurnalistiky si splnila sen o fotce v novinách, ale zjistila, že novinařina není nic pro ni. Psaní a focení se později spojilo v práci se sociálními sítěmi a k focení svateb přirozeně postupně přibyly také rodiny.

https://www.instagram.com/veronika.foto/ https://cz.linkedin.com/in/veronika-kovarova

Máte web? Myslíte si, že to v době Instagramu a Facebooku nemá smysl? Nebo patříte mezi ty, co jeho tvorbu na žebříčku priorit neustále odsouvají? Tady je několik důvodů, proč si myslíme, že mít web smysl má a pokud to s focením myslíte vážně, měly byste se na něj vrhnout co nejdříve.

Foto: Veronika Kameníková

Dohledatelnost a dostupnost

Proč mít web, když mám Facebook a Instagram? I když na sítích už jsou dnes skoro všichni, ne všichni je používají tak, jak jste zvyklí vy. Když dostanou tip na fotografku, zadají její jméno nejspíše do Googlu, případně jiného vyhledávače. I váš Instagram nebo Facebook tak sice nejspíš mezi výsledky najdou, platformy po nich ale budou po rozkliknutí požadovat přihlášení. Jednoduše se za vámi budou muset probojovat a nakonec si možná ani nebudou jistí, jestli našli skutečně váš profil, prohlédnou si fotky, ale moc dalších informací se obvykle nedozví. Jaké focení si u vás mohou objednat? Jaký je váš přístup a ceník? Jak vás mohou kontaktovat? Může to být bariéra pro to, aby vás poptali i když se jim vaše fotky líbí.

Máte-li ale web (u kterého máte alespoň základně pořešené SEO), vyjede mezi výsledky na prvních místech a lidé se po prokliku dostanou přímo k tomu, co hledali. Bez ohledu na to, jestli jsou na sítích, nebo ne.

Foto: Veronika Kameníková

Nezávislost

Kdo si za poslední rok nenadával na algoritmy Facebooku nebo Instagramu? Jedinou jistotou na sítích je, že se neustále mění. Aby byl váš, ať už sebevíc kvalitní, obsah vidět, budou vás sítě nutit neustále se přizpůsobovat měnícím se algoritmům a jejich preferencím. I pokud máte na některé z nich svou cílovou skupinu, vybudovanou komunitu i nejvíce poptávek, nemusí to tak být navždy. Cílová skupina zestárne, odejde jinam, vaše posty se lidem vinou algoritmů přestanou ukazovat. Mít byznys postavený na jedné platformě je zároveň riskantní v případě, že vám někdo účet ukradne. I to se bohužel děje. Web v takovém případě může být doplněk, může vám být podporou v komunikaci se zákazníky, kteří vás oslovili jinak, ale třeba i platformou cílící na jiný druh klientely. V každém případě budete mít prostor, kde si na vás algoritmy nepřijdou, a který máte do jisté míry pod kontrolou.

Důvěryhodnost

Často zmiňovanou výhodou vlastního webu je, že přispívá větší důvěryhodnosti. Projekt nebo fotograf, který má vlastní web, působí na potenciální klienty obvykle lépe. Obzvlášť, pokud na něm najdou informace o vás nebo třeba přímé kontaktní údaje. Vkusná webová prezentace působí profesionálně, zatímco pokud vás lidé najdou pouze na Facebooku, nemusí být jasné, zda focení není jen váš koníček, což obvykle vzbuzuje očekávání, že to děláte zadarmo.

Obzvlášť, pokud fotíte pro firmy, ať už produkty, kanceláře nebo firemní portréty, můžete být bez webu při výběru fotografa v nevýhodě. I když jsou samozřejmě výjimky a mladé kreativní firmě bude Instagram bohatě stačit.

Možná jste si všimly, že web je často požadován i ve facebookových skupinách, kde fotografové za sebe hledají náhradníky, nebo nabízejí kolegům termín, který už sami mají obsazený. I tady jste bez webu často rovnou mimo hru.

Neomezený prostor

Zatímco na Instagramu máte popis toho, kdo jste a co děláte, jen pár znaků, na webu máte neomezený prostor pro všechno, co máte na srdci a co by mohlo vaše potenciální klienty zajímat. Můžete tam představit svou práci i přístup, jaký je nejlepší způsob vás kontaktovat, kolik vaše focení stojí nebo třeba reference. Vše jde samozřejmě i na sítích, například formou stories, kde můžete klidně tyto informace opakovat, na webu ale budou vždy přehledně k nalezení na jednom místě.

Na váš web můžete odkazovat – ze sítí, e-mailů a zpráv, ale třeba i tištěných poukazů nebo vizitek. Omezíte tak opakované dotazy, případně budete mít kam odkázat pro podrobné informace, aniž byste je každému psaly opakovaně zvlášť do zprávy.

Čím více informací uvedete, tím větší je také pravděpodobnost, že se vám podaří najít ty správné klienty. Může k tomu pomoci třeba zveřejnění ceníku, nebo drobnost, jako zmínka, že milujete psy, která zaujme další nadšené pejskaře hledající fotografa.

Stejně jako na našem webu může být součástí toho vašeho samostatný blog. Nejen, že na něm můžete obsáhnout všechna témata, která byste chtěly více rozepsat. Pokud budou články na webu zajímavé a relevantní pro vaši cílovou skupinu, mohou vám navíc dobře posloužit při hledání nových klientů. Jednak skrze vyhledávače (SEO), ale také skrze sdílení na sítích.

Foto: Veronika Kameníková

Prostor pro kreativitu

Na webu máte spoustu prostoru, jak ukázat váš styl a to, co je vám blízké a zaujmout tak klienty, kteří jsou na stejné vlně. Je to prostor, kde můžete propojit více svých byznysů i ukázat své další zájmy, ať už je to vlastní autorská fototvorba, psaní textů, jóga, líčení nebo marketing. Můžete si pohrát s vizuální stránkou celého webu i texty. Nezapomeňte ale, že méně je někdy více. Web by měl být hlavně přehledný a jeho zpracování by mělo být ideálně nadčasové, ať ho nemusíte za půl roku zase celý rozkopat, protože se vám přestal líbit.

Tak co? Já sama sobě slibuju, že letos už svůj web už opravdu dodělám! Kdo jde do toho se mnou? :)

Zpět na výpis článků

Sleduj nás na Instagramu @zenyzaobjektivem